SEO – Søgemaskineoptimering

Hvis du læser det her, så er det nok fordi at du har hørt ordet “SEO” (Search-Engine-Optimization) men ikke helt ved hvad det betyder.
Helt kort vil det sige at man Optimere en hjemmeside eller webshop med fokus på at google skal forstå, og derfor foreslå, ens indhold, til bruger der søger efter det.

SEO er dog en stor pærevælling af alt muligt som for den almene forbruger, ikke har en chance for at forstå. Vi prøver her at forklare, så godt vi kan, hvad SEO er og hvad foredelene kan være ved det.

I Danmark bruger 97% Google som deres søgemaskine, og derfor snakker vi altid om SEO på Google i Danmark.
Du kan se live stats her

Hvilke opgaver er der inden for SEO?

  • SEO-analyse:
    SEO analyse er et MEGET bredt område. Det indeholder alt lige fra tekniske analyser, Indholds analyser og E-A-T analyser. E-A-T står for Expertise, Autoritet og Troværdighed, et meget vigtigt område inden for SEO.
  • Linkanalyser:
    Under en linkanalyse kigger man på hvilke andre hjemmesider, som linker til dig og samtidigt hvilke sider som du linker ud til. En af de vigtigste parametre for google er linkstukture på hjemmesider, og derfor er det også vigtig at man gennemgår alle links. Der findes flere værktøjer som er bygget til netop dette formål.
  • Søgeordsanalyse:
    For at Google kan finde ud af, hvad din side tilbyder kræver det selvfølgeligt også at du skriver om det på din hjemmeside. Det går heldigvis hånd i hånd med brugervenlighed, som i sidste ende også er det Google gerne vil måle på.
    Med en søgeords analyse kan man, ved at se på hvad der oftest blive søgt efter, planlægge hvilket indhold, som det giver mening at skrive om på ens hjemmeside.
  • SEO-strategi:
    Her lægger man alle puslespils brikkerne, både i forhold til budgetter men der tages også højde for konkurrenternes strategier. Det er essentielt planlægningen af de kommende arbejde, som skal udføres.
  • Lokal SEO:
    Lokal SEO er efterhånden så vigtigt, at vi har dedikeret en hel service til det. Du kan læse mere om vores lokale SEO strategi her.
  • Teknisk SEO:
    Listen med tekniske ting, som der skal være styr på, er uendeligt lang. Derudover er det ikke alle eksperter som er enige om, hvad på listen der er vigtigst og om det hele overhovedet er relevant.
    Teknisk SEO indeholder blandt andet:

    • URL struktur
    • JavaScript-frameworks
    • Duplicate content
    • Page-speed
      Og meget mere
  • Onpage SEO:
    Onpage SEO handler om at indhold er struktureret korrekt. Der er langt over 200 faktore som Google vurdere dig på, og det er naturligvist ikke noget, som de snakker højt om. Vi ved dog fra erfaring at sidetitler, metabeskrivelser og tekstindhold er noget af det, som vægter mest. Typisk kan du selv stå for dette imens vi blot guider.
  • Linkbuilding:
    Som nævnt ovenfor under Linkanalyse, så er links super vigtige. Vi tilbyder at hjælpe med at indhente links til din hjemmeside, fra store troværdige hjemmesider.
    Google ser et link som en slags anbefaling og derfor kan det betyde meget at med bare én “anbefaling” fra en stor side.
  • Effektmåling og rapportering:
    Her holder vi øje med hvordan din hjemmeside ændre sig i placeringer, konverteringer og en lang række andre ting. Vi sørger naturligvist for at holde dig opdateret.
  • Overvågning:
    På langt sigt holder vi øje med at der ikke sker noget negativt med din side. Vi har adgang til specielle værktøjer der kan hjælpe os med at overvåge og forudsige hvordan din side klarer sig, så vi kan tage fejl i opløbet, og på den måde bibeholde de gode placeringer, som vi opnår.

Priser

SEO Startup
DKK3.000/md
Denne aftale er til nystartede virksomheder der arbejder i lav til middel konkurrencepræget brancher.
SEO Professionel
DKK+5.000/md
Denne aftale er til etablerede virksomheder der ønsker at ligge i toppen på Google med mange serviceydelser og eller produkter.
Disclaimer:
Prisen kan variere alt efter hvor mange søgeord og hvilken branche det handler om, er konkurrence stor så skal vi også bruge flere timer for at ranke i toppen – Kontakt os for at starte en dialog

Hvad påvirker prisen for SEO?

Der er 2 ting som er VIRKELIGT afgørende for, hvad SEO koster.

  1. Konkurrence
  2. Markedets størrelse

Hvor stor er Konkurrencen?

At sætte en værdi på konkurrencen, er en næsten umulig opgave. Flere af vores værktøjer kan dog hjælpe med at give et godt prej. Som “almindelig” forbruger har du én nem mulighed, som kan give et hint med en vognstang, omkring hvor meget konkurrence der er, på et specifikt søgeord.

Hvis du Google’er dit søgeord, så fortæller Google hvor mange relevante resultater der er i kategorien.
Vi kan f.eks. tage “Herre bukser” og sammeligne med “Iphone oplader kabel” og så får vi et klart indblik i hvor der er flest, som konkurrer om at være den mest relevante.

Hvor stort er markedet?

Markedet på Google er ufattelig stort!
I 2016 fortalte Google at de får 5,5 milliarder søgninger hver dag eller,
2 trillioner hvert år hvor 15% af dem er nye søgninger Google ikke har set før.
(Kilde: Search Engine Land artikel skrevet i 2017)

Hvis jeg sælger trailere, og jeg godt kunne tænke mig at vide hvor mange forskellige søgeord der er omkring søgeordet, kan et simpelt værktøj som Ahrefs.com give mig næsten 40.000 søgeord i forbindelse med søgeordet ‘trailer’

Det tog 30 sekunder at finde ca. 40.000 søgeord, næste step ville være at analysere endnu flere søgeord, sortere og lave en struktur for disse søgeord.

Det kan tage flere måneder at skabe indhold, links og få ens hjemmeside til at ranke på alle disse søgeord. Skal man derfor ranke på alle søgeord indenfor ‘trailere’ så skal der en stor investering til.

Typisk har man ikke råd til at investere så mange penge på én gang, og derfor udvælger man nogle emner og søgeord man starter med at fokusere på.